Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo 10 Apr 2013, 22:02 
GrimFilth schreef:
Zo heb ik laatst met mijn vriendin 10 rasbora espei's gekocht tegen de prijs van kegelvlekbarbelen. (op het eerste gezicht lijken ze wel hetzelfde)

Zijn en kosten ook hetzelfde...
(Nu we toch al aan het taxonomisch mierenneuken zijn: Trigonostigma espei ! :P )

In het geval van kweekvormen is er wel de mogelijkheid dat het om een kruising gaat. Zo is Betta splendens uit de winkel geen zuivere B. splendens, maar een kruising met onder anderen B. smaragdina. In dat geval is er geen sprake meer van B. splendens (of Caridina cantonensis of wat dan ook), dus is een toegevoegde cf. iets meer terecht.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Apr 2013, 22:29 
oei! nog complexer :)

cf. is dan zeker geen sprake van bij een kruising tussen twee soorten, dit noemen we "interspecifieke hybriden" van soort A en soort B :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 11 Apr 2013, 08:42 
Gebruikers-avatar
En als dan ook nog af en toe de naam C. Serrata opduikt voor de Crystal Red dan wordt het helemaal verwarrend.

Zo is er ook een hele tijd verwarring geweest toen er ineens vanuit Duitsland de naam Red Bee op dook als aparte soort. Zelf gebruik ik alleen maar de naam Crysgtal Red en bij verkoop gebruik ik geen gradaties meer. Ik werk dan liever met foto die gemaakt is van de garnalen welke ik verkoop.

Maar bij de C. Cantonensis kan je niet van hybriden spreken op het moment dat de onderlingen kleurvarianten weer met elkaar gekruisd worden. Zelf denk ik dat er ook geen dier ter wereld is waarbij de uiterlijke kenmerken zover zijn uitgeselecteerd als bij de C. Cantonensis op de Carassius auratus auratus (goudvis) en de Betta Splendes na.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]