Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 276 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma 14 Aug 2006, 23:55 
omdat ik nogal een PB tjes krijg over het houden van appelslakken en de voorplanting, start ik maar deze topic.

Ik kreeg net een PB tje binnen van iemand,...helemaal blij, de slak heeft 2 eierclutches gelegt en nu wat te doen., dus lijkt het me een goed idee om hier maar eens een topic over te maken.

Als de slak eieren begint te leggen en altijd alleen heeft gezeten zijn de eieren "lot", m.a.w onbevrucht. De appelslak legt net als de kip eieren, hoe dan ook, bevrucht of niet., dus helaas voor de persoon die hier zo blij mee was, deze eieren zullen dan niet uit komen.

De appelslak (pomacea bridgesii) is niet Hermafrodiet zo als vele slakken, maar je hebt toch echt 1 man en 1 vrouw nodig om bevruchte eieren te krijgen.

Wat te doen met de eieren. Het beste resulaat (wat uitkomst betreft) geeft het gewoon laten hangen van de eieren in het aquarium. Je kunt ze ook voorzichtig los maken en in een andere bak plaatsen. Let wel dat het water de zelfde temperatuur heeft. De vochtigheidsgraad is erg belangrijk voor het uitkomen van de eieren. Zelf laat ik de eieren in het aquarium uitkomen en een gedeelte in een aparte bak, waarin dezelfde water temperatuur is als de 2 grote bakken, ook doe ik overdag hierin ook het licht op en s'nachts uit. In alle bakken komen de eieren in 12 dagen uit.

Laat nooit de eieren clutches in het water vallen, ze zullen niet meer uitkomen.Let altijd goed op de vochtigheidsgraad.

Pomacea Bridgesii leg eieren periodiek, d.w.z ze leggen in een korte tijd veel eieren en stoppen dan, soms 1 of 2 mnd, soms heeft het te maken met het weer. Toen het laatst zo erg warm was stopte de slakken met leggen. De eieren die ze al gelegd hadden zijn allemaal niet uit gekomen, blijkbaar door de extreme hitte en ook doordat ik het dag/nacht ritme moest verstoren door de verlichting in de middag al uit te schakelen omdat de temperatuur zo hoog op liep. (32+)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2006, 08:44 
ik heb op t moment 4 eiclutches in mn bak hangen, vorige week zondag de eersten, dus t zal waarschijnlijk niet meer zo lang duren eer die uit komen, ik ben heel benieuwd, tis mn eerste legsel

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2006, 11:44 
@ Morsch, de eieren kun je op een stukje tempex (piepschuim leggen en laten drijven in een ander bakje als je de jonge slakjes apart wil houden of dus gewoon de eierclutch in je aquarium laten hangen.

@ suikerklontje, ja het zal mij ook benieuwen, wat voor kleur(en) kweek je? Zo te horen en als alles uit komt zal je wel meer dan 100 jonge slakjes krijgen, in ieder geval genoeg liefhebbers op dit forum.

Ik zou graag willen weten wie er meer appelslakken kweekt en wat voor kleuren, dat kan handig zijn en misschien kunnen we dan eens wat kleurtjes ruilen.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2006, 12:30 
Gebruikers-avatar
bedankt linda dat jij even een topic gemaakt heb, ik wou het ook doen maar had de tijd er nog niet voor.

ik zal vandaag nog ff een fotootje plaatsen.

jij zegt dus dat de eitjes hoogstwaarschijnlijk niet uitkomen, en ik snap ook waarom.

maar als ze niet uit komen wat moet ik er dan mee, kan ik het als voer gebruiken?(klinkt misschien raar maar wij eten ook kippeneieren.)

Groetjes,

Morsch

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2006, 14:21 
Je kan het proberen, met een beetje zout....eet smakelijk he!!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 12 Mrt 2007, 19:15 
Hallo ik kweek blauw, geel en bruin(caramel)

Ik heb ze in 1 bak dus het kan worden gekruist. Ik ben benieuwd wat voor een effect het geeft.

groetjes Youri

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt 2007, 16:39 
hey ik had een vraag ik heb 1 appelslak een gele hij is denk rond de 4 cm hoe kan je zien of het een man of een vrouw is ?

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt 2007, 16:49 
Dat kun je niet zien aan de grootte; het heeft te maken met de draaiing van het huisje geloof ik.

Zie ook http://www.slakkenpost.com/Informatie.html

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt 2007, 16:49 
Foutje

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 276 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]