Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 17:50 
Goed... nu heb ik mijn nikon D50 en meteen voelt het al heerlijk aan om daarmee te fotograferen :D Wat een ontzettend fijne grip en snelle reacties heeft ie! Meteen dus ff geoefend in wat standen, maar ik zit toch al wel te denken over een lensje erbij om garnalen mooi groot in beeld en scherp te krijgen. Maar de vraag is nu: welk objectief zou ik daarvoor kunnen nemen? Ik hoorde Ben op de chat al over eentje met een vast brandpuntafstand 50 mm en een f/1,8? Of adviseren jullie een andere soort? Roept u maar! :D

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 17:57 
Om garnalen mooi groot in beeld te krijgen zou ik geen lens kopen met een brandpunt van maar 50mm. Ik zou dan eerder een lens nemen met een brandpuntafstnd van 105mm.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 18:06 
Voor garnalen is deze niet geschikt !

Denk dat je dan toch een macro lens nodig hebt :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 18:07 
Klopt, de 50mm en maar ook een "gewone" 105mm lens zijn beide niet geschikt voor garnalen fotografie.

Voor dit doel moet je een Macro (Nikon noemt dit Micro) lens hebben.

Twee goede lenzen van nikon voor dit doel zijn de 60mm en de 105mm macro. Alleen is de 105mm net zo duur als de set welke je gekocht hebt. Alternatief is de Sigma 105mm Macro zoals Piwi die heeft, natuurlijk dan wel met de Nikon ipv de Canon fiting. Tamron heeft ook een prachtige lens, namelijk de 90mm Macro lens, ook die is te leveren met een nikon vatting.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een 60mm f2.8 van Nikon zelf. Via e-bay zijn ze redelijk goedkoop te krijgen.

Raoul

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 18:09 
O ja, een lens met een bepaald brandpunt is niet te vergelijken met een lens met hetzelfde brandpunt maar dan met de macro/micro functie erop. Die ene optie erbij bepaald hoe de lens zich gedraagt. Alleen bij de macro lenzen krijg je kleine objecten zoals de garnaal supergroot op het plaatje.

Raoul

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 18:38 
Misschien een stomme vraag, maar wat is nu dan het verschil tussen die 60 mm f2.8 en 105 mm f2.8? Heeft dat dan weer te maken met hoe ver je van het object af kunt fotograferen? Lijkt mij namelijk dat de 60 mm een grotere hoek heeft (korter objectief). of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 20:37 
Verschil is de prijs, zie http://tweakers.net/pricewatch

De 60mm kost 345 euro

En de 105 kost 744 euro.

De 105 heeft dan wel VR (vibration reduction of trilling correctie) wat erg duur is. Optisch gezien, dus het glas, van de 60mm is veel beter.

Voor macro fotografie wordt de 60mm door kenners juist aangeprezen als een beter objectief. De 105 is leuk voor in de natuur, zo kan je op een grotere afstand foto's maken van vlinders of vliegen zonder dat ze van je schrikken en wegvliegen. Voor je garnalen is die 60mm ruim voldoende.

Natuurlijk is er een verschil in perspectief, maar in feite alles groter dan 50mm is gewoon goed.

Wanneer je perse een 105 macro wil zou ik voor de Sigma gaan. Kost ongeveer 388 euro. Optisch veel minder dan beide nikon lenzen.

De tamron 90mm kost je 359 en is optisch iets beter dan de sigma.

De tokina 100mm macro is weer iets beter en kost je 339 euro.

In volgorde van goed: sigma-tamron-tokina-nikon voor deze vier lenzen en puur naar het optische deel kijkend.

Raoul

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 29 Jan 2007, 20:39 
Op marktplaats wordt soms voor heel weinig oude MF nikkor macro objectieven aangeboden. Nadeel is dat je dan met de hand moet scherpstellen en belichten. Maar als je dat geen probleem vind heb je voor weinig iets goeds.

Raoul

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 01 Feb 2007, 19:04 
Ik heb ondertussen de nikkor 60 mm binnen! Staan al wat plaatjes in mijn fotoboekje :)

Nu maar eens flink oefenen... fotografie is echt veel uitproberen, zeker wanneer je met andere objectieven gaat werken.

Gelukkig is er nog een ietsiepietsie theorie van de fotografie lessen van zo'n vijf jaar geleden blijven plakken, maar macro is nooit aan bod gekomen helaas!

Misschien dat ik maar eens een handboek digitale fotografie ga aanschaffen ;)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do 22 Mrt 2007, 17:56 
Voor de mensen die een canon hebben en voor de mensen met nikon in mindere mate. Tips over hoe en wat zijn heel goed te vinden op een ander forum waar ik lid van ben. pb me maar voor de gegevens weet namelijk niet of ik dat hier wel neer mag zetten.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]