Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 14:43 
Ik heb iets gelezen waar ik graag jullie ervaring/mening over wil horen. Vissen zouden één dag in de week een hongerdag moeten hebben. Dit omdat ze van nature ook niet elke dag evenveel voedsel vinden en om vervetting te voorkomen.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 15:49 
En wolven in de vrije natuur schrokken zich ook 1 keer in de 3 dagen vol aan een gedode wapiti. Maar ik laat mijn honden ook niet 2 dagen zonder eten zitten en gooi ze dan een zak voer voor de voeten :lol:

Maja, vissen zijn geen honden.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 15:54 

quote: Wuzzel

Ik heb iets gelezen waar ik graag jullie ervaring/mening over wil horen. Vissen zouden één dag in de week een hongerdag moeten hebben. Dit omdat ze van nature ook niet elke dag evenveel voedsel vinden en om vervetting te voorkomen.

Tja, ik voer ze ook wel een een dag niet. Daar kunnen ze prima tegen. Gemiddeld voer ik ze zo"n 5x per week denk ik.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 15:58 
Ik woon in een studentenhuis, en eerst ging ik steeds in het weekend naar huis. Dus hadden ze wel 2 hongerdagen. Maar dat maakt helemaal niet uit, beter te weinig voeren dan teveel.

Momenteel is iedereen hier uit huis, en woon ik hier met mijn vriendin en mijn visjes. Nu krijgen ze wel elke dag wat te eten.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 16:34 
Gebruikers-avatar
een kennis van me die was 4 weken op vakantie geweest en een oud vrouwtje zou dan de vissen elkedag komen voeren. maar de laatste week was ze dat vergeten en alle vissen leefde nog.

ze vinden in het aquarium ook zat voetsel: algen, soms jongen van guppy"s of stukjes plant.

dus het is nie nodig maar het kan makkelijk succes

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 16:39 
Ik denk idd dat het goed kan. Ik denk dat je zelfs goed een weekje op vakantie kan zonder ze eten te geven, zeker als de bak wat langer staat, dan komt er toch wel voetsel in.

Alleen in de voeding zitten vaak extra vitaminen die de vissen sterker maken.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 16:57 
Oja makkelijk, ben wel eens langer op vakantie geweest.

Dan leg ik er meestal wel z"on voedingsblok in. Maar de vissies redden zich wel

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 17:16 
Ik vind het ook tegenstrijdige berichten. Enerzijds denk ik dat een hongerdag geen kwaad kan, aan de andere kant ligt het eraan wat voor vissen je hebt, b.v roofvissen. Dan zou ik het risico niet nemen.

En voor elke voederbeurt geldt, net als drank: met mate

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 18:44 
Gebruikers-avatar
Beter te weinig voeren ja als teveel. Over een verplichte hongerdag heb ik ook nog nooit gehoord.

Ik weet wel dat vissen lang zonder extra eten kunnen!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004, 18:56 
Zelf voer ik de visen ook wel eens niet, op de jongen vissen na dan.

Wat honden betreft is het zeer raadzaam om ze 1x in de week niets te geven, zo wordt de maag schoon gehouden, zo zal het bij vissen ook wel een beetje werken :D

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr 03 Dec 2004, 23:29 
hoe vaak is de week moeten ze diepvries voer eigenlijk?

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za 04 Dec 2004, 10:16 
ik voer mijn vissen om de dag. mijn aqua is net opgestart en ze halen zo mooi de algen van de planten. ik heb op een of andere manier een jong visje met de planten mee gekregen en die heeft het 2 weken zonder voer uitgehouden en is nu toch al een enorme vis aan het worden. als het goed is heb je een voedingsbodem en plantjes. hier uit komen nog allerlei kleine voedingsresten naar boven die de vissen in leven houden. zeker in het begin. wat de honden betreft is dit een beetje ras afhankelijk en hond afhankelijk. als je een enorme vreetzak hebt die zijn bak in no-time leeg heeft is het niet verkeerd om af en toe een vastendag in te lassen. als je een klein hondenras hebt die niet zo veel en snel eten kun je beter de hele dag de bak gevuld met brokken laten staan. ze lassen dan zelf regelmatig een vastendag in. dat laatste is mijn ervaring met onze eigen honden.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za 04 Dec 2004, 12:14 
Vissen kan je best minstens één dag in de week niet voeren om vervetting tegen te gaan, . Echter met jonge vissen kan men dit beter niet doen. Het is zelf zo dat goed doorvoede, gezonde vissen drie weken zonder voedsel moeiteloos overleven.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za 04 Dec 2004, 21:14 
Ik vind dat een beetje raar om bij honden een vastendag in te lassen, omdat dat de maag schoonhoud. :? Het is waarschijnlijk ook goed voor de maag van een mens maar daarom doen wij dat toch ook niet.

Maar over die vissen, ik heb een platy gehad die meer dan 3 weken niet had gegeten en nog steeds leefde. Hij had iets raars aan zijn bek waardoor eten niet meer ging, is hij uiteindelijk wel aan dood gegaan. Zelf geef ik de vissen elke dag eten. Soms iets minder dan anders. Ik een apart bakje waar nu alleen jonge visjes en corydoras pygmaeus inzitten deze krijgen vaak meer dan 3 keer per dag eten. Ik geef ze steeds erg kleine porties. Ik heb geen last van een algenoverschot en het nitriet van beide bakken is stabiel (tussen de 0 en de 0,025) De vissen zijn ook niet te dik en ze zijn goed actief. Een hongerdag lijkt me dus nergens voor nodig. Het ligt er denk ik aan of het goed gaat in je aquarium.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]