Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma 17 Nov 2014, 12:04 
Gebruikers-avatar
Hoi!

De situatie:
5 weken geleden, na mijn verhuizing, heb ik de complete inrichting van mijn bak vervangen.
(Twee/derde water meeverhuist!)

60 cm bak met:
- steentjes bodem
- 4 guppen
- 1 Black Molly
- 2 bijtjes
- 3 corydoras
- 1 algeneter (jong)
Dagelijks geef ik 1,5 ml koolstofvoeding en vul het CO2 starterset reservoirtje aan mbv het compressiebusje en slang.
En ik verschoon wekelijks de bak en voeg 5 ml plantenvoeding toe.

Een week geleden zag ik de eerste bruine vlekjes. De naam van de plant weet ik niet. Maar een kenner herkend ze vast van de foto. Hij is gebonden op een stukje hout (zo gekocht) de derde foto is van een andere plant.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze vlekken en wat kan ik eraan doen? Het wordt alleen maar erger.

Groetjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 17 Nov 2014, 23:10 
Gebruikers-avatar
"Complete" plantenvoedingen bevatten naast sporenelementen géén nitraat en fosfaat. De twee voedingsstoffen zijn echter belangrijk voor planten. Veel mensen denken nog steeds dat algen door te hoge nitraat of fosfaat komen, maar dat is al achterhaald. Het komt eerder door een tekort!

Verlichting en CO2 zijn ook belangrijk, maar besef wel dat een hoge hoeveelheid ervan juist een snellere groei veroorzaakt. Dat betekent dat planten nog meer sporenelementen, nitraat en fosfaat vragen. Krijgen ze die niet of komen ze tekort? Dan komen er algen en ontstaan er bij planten gaten.

Lees anders een keer rustig deze site eens door. Staat uitgebreid uitgelegd hoe planten te verzorgen en algen te voorkomen.

Daarnaast zijn net gekochte planten vaak nog emers(bovenwatervorm), wanneer ze een tijdje onderwater staan veranderen ze naar submers(onderwatervorm). Bladeren kunnen dan verslijmen, maar er ontwikkelen jonge submerse bladeren die geschikt zijn voor onderwater.

Hoop dat je er wat aan hebt! :)

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 18 Nov 2014, 11:40 
Gebruikers-avatar
Hoi Lekkie,

Dank je wel voor de heldere uitleg.
Ik zal eens kijken op de link.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr 05 Dec 2014, 13:44 
Gebruikers-avatar
Even een update:

De vlekjes zoals boven te zien, werden enorme donkere bijna zwarte stukken in de bladeren ondanks een vermindering van het aantal licht uren. Het was me wel duidelijk geworden dat hier niet om algen ging.
De planten gingen dood! En dat was ook de mening van de medewerker van de plaatselijke dierenwinkel. Waarschijnlijk zo dacht hij door een te hoog niveau aan fosfor. Helaas had hij geen tester hiervoor.

Vervolgens heb ik het aantal lichturen iets opgeschroeft naar 9. En twee bosjes snelgroeiers aan mijn bak toegevoegd. Zo zouden de planten zelf de fosfor verwerken. En het lijkt er nu al anderhalve week op dat de bruine plekken niet meer toenemen. Het gaat dus weer de goede kant op.

Ook wellicht een heel belangrijke oorzaak ben ik van twee lichtperiodes per dag ('s ochtends en 's avonds) naar en aaneengesloten periode overgegaan.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Groetjes!

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 09 Dec 2014, 00:18 
Gebruikers-avatar
Niet luisteren naar de dierenwinkel! Te hoge fosfaat gehalte is fout, dat voorkomt juist algen en tekort bij de planten. Het is namelijk allang achterhaalt dat fosfaat en nitraat voor algen zorgen. Anders hadden professionele scapers als Takashi Amano en Oliver Knott allang problemen met hun bakken. In mijn bak heb ik zelf 20mg/l nitraat en 2mg/l fosfaat. geen enkel teken van tekort bij mijn planten.

Verder heeft het opschroeven van de verlichtingsduur geen goede effect. Meer licht betekend snellere groei, dus ook meer behoefte aan voedingsstoffen waar de planten nu een tekort aan hebben.

Zwarte vlekken bij de javavaren (eerste twee foto's) is volkomen normaal, oude bladeren vormen bij de zwarte vlekken nieuwe jonge plantjes.

De gaten bij de Echinodorus (laatste foto) duidt echter wel op een voedingsstof tekort, da tis ook te lezen in de link die ik in mijn eerste bericht stuurde.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]