Punkyfish Forum

Hét gezelligste aquarium forum van Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma 01 Aug 2011, 21:01 
Sorry voor de kick, maar de zonnebaars zit al 2 maanden op "zijn" plek, en hij gaat er niet weg. Ik zie geen eitjes of baby's :O

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 02 Aug 2011, 01:24 
ikdenk niet dat het eitjes zijn maar gewoon een soort jaag gedrag.. of rust plek voor hem
zonnebaarsen zijn jagers.
en omdat de vijver maar een beperkt zwemgebied heeft in plaats van een groot meer of brede sloot
heeft de zonnebaars een speciaal plekje om te jagen en of rusten
dat is normaal gedrag hoor.
kijk maar eens bij snoeken in de sloot die zitten ook vaak op de zelfde plekken te jagen en of rusten.

daarbij zijn zonnebaarsen muilbroeders dus ze houden de jongen in hun bek zoveel mogelijk
en zwemmen dan rustig met de jongen verder.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr 02 Sep 2011, 21:22 
amazone_vis schreef:
Sorry voor de kick, maar de zonnebaars zit al 2 maanden op "zijn" plek, en hij gaat er niet weg. Ik zie geen eitjes of baby's :O

Dan kick ik em ook maar,

nero82 schreef:
ikdenk niet dat het eitjes zijn maar gewoon een soort jaag gedrag.. of rust plek voor hem
zonnebaarsen zijn jagers.
en omdat de vijver maar een beperkt zwemgebied heeft in plaats van een groot meer of brede sloot
heeft de zonnebaars een speciaal plekje om te jagen en of rusten
dat is normaal gedrag hoor.
kijk maar eens bij snoeken in de sloot die zitten ook vaak op de zelfde plekken te jagen en of rusten.

daarbij zijn zonnebaarsen muilbroeders dus ze houden de jongen in hun bek zoveel mogelijk
en zwemmen dan rustig met de jongen verder.

Zonnebaarzen zijn als ze ouder worden territoriaal, ik heb een grote zonnebaars die altijd tussen de waterlelies zat en alle andere vissen (twee keer zo grote windes) wegjaagde. Hij had ruimte zat, maar gebruikte die helemaal niet. Hij was de enige zonnebaars daar dus een nest is uitgesloten.

Zonnebaarzen zijn geen muilbroeders volgens mij. Het mannetje maakt eerst een kuil, zoekt dan een vrouwtje, zij keurt de nestkuil. Is het nest goed, dan legt ze haar eitjes en de man jaagt haar weg en gaat het nest bewaken. Nadat de eitjes zijn uitgekomen bewaakt hij ze nog een tijdje, maar als ze weg gaan zwemmen vertrekt de vader. Hij geeft ze als het ware 10 tellen uitloop, hij gaat even weg, maar iets later zoeken de ouders het nest weer op, en eten de jongen op, als die niet snel genoeg weggedoken zijn.

Weet niet meer waarom ik dit typte, maar misschien heb je er wat aan.

Meld dit bericht
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]